Mijn naam is Sven Verweij en dit is mijn stageverslag. In deze lastige tijd heb ik mijn bureau thuis ingeruild voor een nieuwe plek bij het bedrijf Rubix Marketing. 5 Maanden lang mag ik hier gaan stagelopen als medewerker.
Mijn oog was op deze stage gevallen omdat Sam (klasgenoot) mij had laten weten dat dit een erg leuke stage was waar je veel kon leren. Toen heb ik samen contact opgenomen met de contactpersoon van Rubix Marketing.
Het doel van mijn stage is om mij breed te oriënteren op verschillende werkgebieden en werkzaamheden. Met dit doel wil ik erachter komen wat ik wil doen na deze opleiding.
In dit eerst hoofdstuk zal ik diep ingaan op de organisatie zelf. Wat is Rubix Marketing en wie zitten erachter? Hoe pakken zij projecten aan en hoeveel mensen werken hieraan mee? Om eerst dieper in te gaan op de vraag wat is Rubix Marketing en wie zit erachter, zal ik uitleggen met wie ik werk en wat zij doen.
Administratieve senior en aanspreekpunt voor afspraken en vragen.
Kate is de designster van het bedrijf. Kate designt alles van logo’s tot complete websites.
Thomas is de main-developer. Thomas transformeert de designs van Kate (of van ons) naar echte code en heeft ook veel contact met klanten om problemen op te lossen.
Dahley is ook een main-developer. Helpt thomas met websites en regelt veel met klanten en serverbeheer.
Vikram is een software developer. En dus helpt hij Thomas met het waarmaken van websites.
Bart doet veel op de serverside en klantenservice. Hij houdt servers schoon en helpt elke klant waar nodig. Ook zeer handig met code.
Helaas haddden ik of een van de andere jongens een lange tijd niks gehoord van Kees of een andere begeleider. We gingen ervan uit dat er geen bezoekdag zou plaats gaan vinden. Toch kregen we wat te horen van Kees die met wat persoonlijke problemen zat en gelukkig kon de bezoekdag toch doorgaan!
Kees is toen langsgekomen op 17-11-2021 en hebben we rond de tafel gezeten met Kate en Shirley. Er is besproken hoe alles ging en waar we tegenaan liepen. Ook maakte Kees duidelijk dat onze stageverslagen niet voldeden aan de eisen die gesteld waren. We vroegen om verduidelijking en zijn gelijk aan de slag gegaan met verbeteren van onze verslagen. Ook wilde ik een duidelijke verbetering maken in het design van het verslag, daarom deze vernieuwde zelf site!
Bij Rubix Marketing wordt van alles gedaan. Klanten kunnen hier naar binnen stappen voor betere conversie door SEO of een hele nieuwe re-branding. Een lijst van de diensten van Rubix Marketing is:
Bij Rubix Marketing wordt er een duidelijk scheiding gemaakt tussen taken. Dat is een enorm verschil met mijn oude stageplek.
Dit enorme contrast komt door het aantal werknemers het bedrijf heeft. Bij Forwardis (oude stageplek) zaten we meestal met 2 man op het kantoor. Dit betekent dat je per persoon veel meer moet doen en bredere kennis moet hebben.
Bij Rubix Marketing is de takenverdeling duidelijk en eigenlijk altijd hetzelfde. Bij Forwardis deed mijn baas de ene keer zelf het design, de andere keer ik en soms zelfs een freelancer.
Iedereen wordt hier aangenomen op een speciale taak en voert deze taak dus uit. Alleen was het evenwicht niet gelijk. Er zijn 3/4 developers en 1 designster en dat is geen goed evenwicht natuurlijk.
Ze hadden daarom mensen nodig, dat begon bij Sam en later bij mij en Tim.
Rubix Marketing zorgt voor kwaliteit door zich continu te verbeteren. Ze passen hun service doorlopend aan, zodat ze op de hoogte blijven van alle laatste ontwikkelen. Ook maken ze het duidelijk dat de klant op de eerste plek staat. Je kunt rekenen op professioneel advies indien nodig. Klanten worden op de hoogte gehouden via mail of telefoon. Ook is het altijd mogelijk om op kantoor dingen te bespreken met een bak koffie erbij zodat wij de wensen van de klant snappen.
Om zomaar te zeggen wat je geleerd hebt ergens is enorm lastig. Dat valt niet te tellen.
Wat ik wel kan zeggen is dat ik in het algemeen vooral aan het begin veel heb geleerd. Te beginnen bij Figma, het programma waar wij websites en designs in maken. Zie “Wat voor tools gebruiken wij” voor meer informatie.
Ook heb ik enorm veel basisregels van designen geleerd. Kate is een enorm goede designster en weet van alles veel af. Aan het begin heb ik haar de haren van het hoofd afgevraagd maar dus enorm veel geleerd. Denk bijvoorbeeld aan de standaard randen die je aanhoudt bij een website of de standaard font-sizes.
Ik merk wel dat ik nu nog steeds dingen leer, maar minder als aan het begin. We zitten vaak lang aan hetzelfde project waardoor de leercurve wat langzamer is. Tuurlijk is dit jammer maar het is niet te vermijden, soms moet je nou eenmaal leuke of minder leuke projecten doen.
Ik wil kunnen bepalen of dit een werkgebied geschikt voor mij is. Met dit doel wil ik erachter komen wat ik wil doen na deze opleiding.
Ik wil een balans kunnen vinden in productiviteit en resultaat. Ik wil leren inschatten hoelang ik ergens over doe zodat ik niet teveel of te weinig uren gebruik.
Leerdoelen stellen blijf ik moeilijk vinden. Maar ik denk dat ik toch iets heb gevonden waarbij ik mezelf wil verbeteren en wil uitzoeken voor mezelf. Dit is een specifieke tak van onze opleidingen en kan ik dus perfect kijken of ik het leuk vind om ergens in de specialiseren.
Bij Rubix Marketing gebruiken we Figma. Figma is bijna hetzelfde als Adobe XD alleen dan browser based en multi-inzetbaar. De opties met dit programma zijn enorm en er zitten knooppunten in het programma.
Je kunt hier live met collega’s in werken en dingen aanpassen in real-time. Dit is enorm prettig aangezien je je productiviteit omhoog gaat (denk aan overleg vanuit huis of het plaatsen van een image vanaf een andere pc).
Naast Figma gebruik ik, Tim en Kate allemaal programma’s van Adobe om bijvoorbeeld images te bewerken of te croppen. Denk ook aan logo designs die bijvoorbeeld gemaakt worden in Illustrator.
Op een normale dag beginnen we om 9 uur s ’ochtends en stoppen we rond 6 uur. Elke ochtend pak ik de trein van 7.45 om op tijd te komen op stage waar ik ondertussen helemaal aan gewend ben.
Meestal zijn we iets te vroeg en wachten we buiten bij de deur tot iemand de deur voor ons komt open doen. Ik begin zelf de dag altijd met een warme bak chocomelk en dan lopen we naar boven om alles klaar te zetten.
Ik en Tim nemen altijd onze eigen laptop mee om op te werken, dit is puur omdat wij dat zelf prettiger vinden werken. Er is ons wel een computer aangeboden om op te werken wat zeer attent was. Sam werkte al op een computer en doet dat nog steeds dus hij neemt geen laptop mee.
Als alles opgestart is en we een beetje lekker op onze stoelen zitten kijken we naar het rooster. Kate maakt dit rooster voor ons per dag en kijkt dan wie wat doet. Het is mogelijk voor ons om zelf het rooster aan te passen in overleg met Kate of iemand anders. Dit doen we soms omdat iedereen
ergens anders goed in is of leuk vindt. En zo houdt iedereen leuke klusjes over! (zie hieronder een gemiddelde weekse planning)
Voor het beginnen van de opdracht krijgen we een korte briefing. Dit houdt in dat ons verteld wordt wat er moet gebeuren en wat de klant precies nodig heeft. In deze fase is het voor ons (als groep designers) ook nog makkelijk om vragen te stellen of om ideeën in te brengen. Deze briefing gebeurt altijd via Kate. Wanneer Kate niet beschikbaar is doet Thomas het.
Tijdens de briefing luisteren we aandachtig en bedenken we vragen "on to go". Hierbij hebben we geleerd om gelijk vragen te stellen aan de klant zodat we niet later nog met onduidelijkheden zaten.
Na te horen wat er moet gaan gebeuren gaan we een planning maken. Wie gaat wat doen? Wanneer moet het af? En hoelang hebben wij hier te tijd voor nodig? Dit bespreken we soms met Kate maar meestal als stagairs onder elkaar komen we er wel uit. Niet altijd wordt er een planning gemaakt, dit komt omdat sommige opdrachten voor bijvoorbeeld 1 stagair maximaal zijn.
Aan het begin van onze stageperiode ging dit beter dan aan het einde. Eerst werden er duidelijke planningen gemaakt vanwege meerdere grotere opdrachten. Aan het einde van de periode waren er bijna geen nieuwe opdrachten die binnen kwamen waardoor er eigenlijk geen planning nodig was. Hiervan heb ik geleerd dat een planning maken altijd handig is, niet alleen als het druk is.
Het moment dat de planning is gemaakt gaat iedereen aan de slag met onderzoek. Stel je voor een klant wil een site, dan zorgen we ervoor dat we weten wat voor kant de klant op wilt. Denk dan bijvoorbeeld aan welke andere sites de klant mooi vind en afbeeldingen. Op basis hiervan gaan we beginnen met brainstormen, iedereen begint ideeën op te schrijven en te creeën (mindmap, visual branding, moodboard, etc.).
Bij het maken van het concept hebben we geleerd dat een goede basis belangrijk is, en feedback vragen hierover. Je kan wel iets maken maar het moment dat het niet goed is, verspil je tijd. Daarom heb ik geleerd dat je altijd feedback moet vragen.
Een planning en concept is gemaakt en gecheckt. Nu begint het ontwerp process waarbij vaak elk van ons een apart ontwerp maakt. Na een bepaalde tijd checken we elkaars werk en kijken we met welk design er doorgewerkt gaat worden. Nadat wij een besluit hebben gemaakt wordt het design gepresenteerd aan Kate en zij geeft dan feedback en zorgt ervoor dat het design perfect is. Iedereen maakt evenveel pagina's (behalve als er pagina's zijn die veel meer werk vereisen) en maakt voor bijvoorbeeld een site heel desktop af. Ja inderdaad, hier werken we niet "Mobile first"!
Tijdens het presenteren of tonen van het gemaakte product is het belangrijk om de feedback te noteren. Wij deden dat met comments in Figma. Zo kon je zien en onthouden waar iets aangepast moest worden.
Wanneer het ontwerp gepresenteerd is en goedgekeurt gaan we voorbereidend werk doen. Dit houdt in dat we images en teksten gaan verzamelen. Als deze missen zorgen we dat we van tevoren dat we een kleine verzameling hebben aan bijvoorbeeld images. Meestal halen we deze van Unsplash of andere free license foto site. Iconen en dergelijke halen we van Freepik of maken we zelf. Op Freepik hebben we een subscription waardoor we uit van alles kunnen kiezen.
Bij het maken van het concept hebben we geleerd dat een goede basis belangrijk is, en feedback vragen hierover. Je kan wel iets maken maar het moment dat het niet goed is, verspil je tijd. Daarom heb ik geleerd dat je altijd feedback moet vragen.
Na alle voorbereidingen kunnen we eindelijk beginnen aan het leukste gedeelte, de realisatie van de media-uiting. Dit doen we meestal met zijn 3'en en verdelen we de taken. Stel je voor er moet een site worden gemaakt, verdelen we de pagina's en zorgen we dat we dezelfde spacing, font-size en kleuren gebruiken.
Bij het maken van de media-uiting heb ik geleerd dat het belangrijk is om een duidelijke taakverdeling te hebben. Het moment dat dit goed geregeld is, heeft dit een positieve invloed op het eindresultaat.
Nadat de media-uiting af is en gecheckt is door een collega (Kate of Thomas), wordt er een nieuw Figma bestand aangemaakt waar we de pagina's kopiëren en netjes neerzetten zodat de klant dit rustig kan bekijken en beoordelen.
Ook heb ik hier gemerkt dat het belangrijk is om je aan de afspraken te houden die gemaakt zijn. Zorg dat je alles oplevert waar de klant om vraagt, anders moet je dat een andere keer tussendoor gaan doen. Het werken met een planning en werkschema is dus essentiëel.
Na maar ook tijdens het project hou ik bestanden en informatie bij op mijn externe harde schijf. Elk project krijgt een eigen naam en een eigen mapje, met daarin sub-mapjes met daarin bijvoorbeeld: images, logo's, fonts, renders, etc.
Aan het begin sloeg ik project zomaar ergens op in mijn D schijf maar als je een bestand dan moet aanpassen of terugvinden kost dat tijd. Daarom moet je een archief bijhouden wat ik dus doe op een externe harde schijf. Zo heb ik alle bestanden netjes op een rijtje.
Na deze stage te hebben afgerond, moeten we nog 4 maanden school. Een gedeelte daarvan is een keuzedeel en de rest zijn nog overige vakken waar we uiteindelijk examen in gaan doen. Ik heb er een goed gevoel over dat ik ga slagen en mijn diploma Vormgever - webdesign ga behalen!
Maar na het halen van mijn diploma moet ik natuurlijk verder studeren of werken. Ik heb daar echt enorm lang over na zitten denken maar ben uiteindelijk tot een conclusie gekomen: ik wil gaan werken met een cursus/opleiding ernaast.
Eerst wilde ik eigenlijk 100% zeker nog een opleiding gaan doen, deze zou dan in de richting van AV (audio visueel specialist) zijn. Ik heb me altijd al aangetrokken gevoelt naar foto/videografie en dat is de laatste tijd alleen maar meer en meer geworden. Maar na een half jaar twijfelen kwam ik erachter dat nog een volledige opleiding gaan doen er niet voor mij in zat. Dat zou betekenen dat ik nog 4/5 jaar op school zal zitten zonder bijvoorbeeld een goed inkomen en ik wil nou eenmaal gewoon lekker geld gaan verdienen om te sparen en bijvoorbeeld een auto te kunnen kopen.
Nou, goed geld verdienen en daarnaast een volledige opleiding gaan doen gaat enorm lastig. Aangezien ik nu al wel redelijke werkervaring heb hoop ik ergens een baan te krijgen als junior en te gaan groeien binnen dat bedrijf. Maar ook hoop ik een bedrijf te vinden die mij een kans geeft om nog te groeien. Ik zou graag naast mijn baan (32 uur) een cursus/thuis opleiding volgen om mezelf te verdiepen in media en video/foto. Dan heb ik een sterke basis vanuit het Webdesign, denk aan skills van designen, programma’s, websites etc. en daarnaast een opbouwende kennis van video/foto.
Het is nu ongeveer een maand voordat we onze stage hebben afgerond en tijd om keuzes te maken. Daarom ben ik nu volop aan het solliciteren bij verschillende bedrijven waar ik interesse bij heb.
Hopelijk krijg ik binnenkort ergens een kans om langs te komen en te vertellen wat ik te bieden heb.
Een opdracht begint altijd bij de klant: die heeft iets nodig van ons. Tandartspraktijk Frank was al klant bij ons voor een lange tijd en zochten naar een nieuwe en verfrissend design. Het design van hun nu oude website was aan de saaie en ouderwetse kant en hier moest verandering in komen.
De klant had aangegeven dat er een vernieuwde versie moest komen met dezelfde kleuren, images en teksten. Dus voor ons is het moeilijk om de site een nieuwe feeling te geven, maar toch hebben wij dit voor elkaar gekregen!
We begonnen met 3 designs voor de hoofdpagina waar we de beste aspecten van elk design pakten en deze samenvoegden tot 1 prachtig nieuw fris design.